A továbbképzés megnevezése: A kooperatív tanulási struktúrák alkalmazása az oktatás folyamatában
Szervezõ neve: ÖNKONET Szolgáltató és Tanácsadó Kft.
Felnõttképzési nyilvántartási szám: 01-0446-06
Alapítási engedély szám: 107/42/2016
Alapító neve: ÖNKONET Szolgáltató és Tanácsadó Kft.
Az alapítási engedély érvényességének dátuma: 2021. 04. 01.
Foglalkozási órák száma: 30
A továbbképzés szervezésének formája: tanfolyami
A továbbképzés célja:
A tanfolyam olyan ismeretek birtokába szeretné juttatni a különböző műveltségterületen oktató pedagógusokat, amelyek segítségével hatékonyan fejleszthetők a gyermekek társas kompetenciái, gondolkodási képességei.
A kooperatív tanulási struktúrákról szerzett ismeretek birtokában az iskolákban dolgozó pedagógusok felkészítése a kooperatív tanulás gyakorlati alkalmazására. Ezek alapfeltételeként a
– a kooperatív tanulás elméletét adó társadalomfilozófia alapoknak,
– a korszerű stratégiai oktatási módszerek alapelveinek,
– az együttműködő tanulás módszereinek, szervezésének, az oktatás folyamatában való alkalmazás lehetőségeinek megismertetése.
A kooperatív tanulásirányításhoz szükséges alapvető jártasságok és képességek kialakítása. Az elméleti ismereteknek részben kooperatív – „saját élményű” – feldolgozásán keresztül gyakorlati tapasztalat nyújtása.
Cél tovább az alábbiak megismerése, értelmezése, alkalmazása:
– csoportalkotás, kooperatív szerepek
– a társas kapcsolatok szükségességének bemutatása: a tudáskoncepció változása; a demokratikus folyamatok és a társas kompetenciák kapcsolata; a társas kompetenciák és a kooperatív struktúrák összefüggéseinek elemzése
– a kooperatív tanulás alapelvei
– a társas kompetenciákkal kapcsolatos kihívások
– Gardner többszörös intelligencia elmélete
– a gondolkodásfejlesztés módszerei: alkotó és reflektív gondolkodás; viszonyítás; elemzés; fogalomalkotás; csoportosítás; kérdésalkotás, reflektálás
– a differenciálás elve
A program tartalmának rövid ismertetése:
A pedagógusok mindennapi pedagógiai gyakorlatát, munkáját segítő egyik jelentős tanulásszervezési eljárás a kooperatív tanulásszervezés, mely különösen alkalmas a hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelésének elősegítésére. A kooperatív tanulásszervezési eljárás segíti a tanulási tevékenység változatossá tételét, hatékonyságának növelését, s ez által a tanuláshoz, s a tanulásban résztvevők egymáshoz fűződő pozitív motivációs viszonyának kialakulását, mely a hátrányos helyzetű tanulók esetében kiemelt jelentőséggel bír.
A tanfolyam célja olyan ismeretek birtokába szeretné juttatni a különböző műveltségterületen oktató pedagógusokat, amelyek segítségével hatékonyan fejleszthetők a gyermekek társas kompetenciái, gondolkodási képességei. A kooperatív tanulási struktúrákról szerzett ismeretek birtokában az iskolákban dolgozó pedagógusok felkészítése a kooperatív tanulás gyakorlati alkalmazására. A kooperatív tanulásirányításhoz szükséges alapvető jártasságok és képességek kialakítása. Az elméleti ismereteknek részben kooperatív – „saját élményű” – feldolgozásán keresztül gyakorlati tapasztalat nyújtása.
A tanfolyam főbb tematikai egységei:
1. A kooperatív tanulási struktúrák alkalmazására való felkészítés
2. A társas kapcsolatok szükségességének bemutatása
3. Gardner többszörös intelligencia elméletének bemutatása
4. A gondolkodásfejlesztés módszerei
5. A differenciálás elve
6. Kooperatív értékelési technikák
7. Óratervezet készítése
Az elõírt tartalmi követelmények:
Minden résztvevő ismerje
– az építő egymásrautaltság, egyéni felelősség, egyenlő részvétel, párhuzamos interakciók elvét, valamint ezek jelentőségét a társas kompetenciák alakulásában és a hatékony tanulásszervezésben;
– csoportalkotási eljárásokat és a kooperatív szerepeket;
– a társas kapcsolatok szükségességét: a tudáskoncepció változását; a demokratikus folyamatok és a társas kompetenciák kapcsolatát; a társas kompetenciák és a kooperatív struktúrák összefüggéseinek elemzését;
– a társas kompetenciákkal kapcsolatos kihívásokat;
– Gardner többszörös intelligencia elméletét;
– a gondolkodásfejlesztés módszereit: alkotó és reflektív gondolkodás; viszonyítás; elemzés; fogalomalkotás; csoportosítás; kérdésalkotás, reflektálás;
– a differenciálás elvét és a tanórai differenciálás gyakorlatát.
Minden résztvevő legyen képes
– az építő egymásra utaltság-, egyéni felelősség-, egyenlő részvétel és a párhuzamos interakciók bemutatására és szempontok szerinti elemzésére, valamint az együttműködő tanulás módszereinek, szervezésének az oktatás folyamatában való alkalmazására;
– egy saját gyermekcsoportra gondolva kooperatív technikát is tartalmazó tervezet elkészítésére, a tervezetben a differenciálás elvét érvényesíteni.
Az ismeretek számonkérésének módja:
Olyan óratervezet készítése 5-10 oldal terjedelemben, amelyben legalább 2 kooperatív technika használata bemutatásra kerül. Az óratervezet a résztvevő által oktatott adott műveltségi terület tartalmát felhasználva egy – a résztvevő saját gyakorlatából jól ismert – gyermekcsoport jellemzését is tartalmazza, mely jellemzés szempontjait a Gardner-féle többszörös intelligencia felosztás adja.
Értékelési szempontok:
Az óravázlat tartalmazza-e
– A saját választott gyermekcsoport jellemzését a Gardner-féle intelligencia-felosztás alapján
– A tanítási óra feladatait, célkitűzéseit
– A tanítási óra főbb logikai egységeit
– A tanítási óra időbeosztását
– A megfelelő módszerek és a rendelkezésre álló eszközök alkalmazását a tartalmak függvényében
– Legalább két mozzanat kiválasztását, amelyet kooperatív technikával dolgoz fel a résztvevő
– A tanítási órán történő ellenőrzést (kooperatív technikával)
Óratervezet beadása a tanfolyam zárását követő 2 héten belül.
A jelentkezés feltételei:
– iskolai végzettség: egyetem és/vagy főiskola; bármely szak; pedagógus.
– megelõzõ szakmai gyakorlat:
– egyéb, éspedig:
Tanító, Tanár
Intézményvezető, Intézményvezető-helyettes, Diákönkormányzatot segítő pedagógus, Munkaközösség vezető, Osztályfőnök
A szakvizsgába történõ beszámítás lehetõsége: nem lehetséges
A továbbképzés kötõdik-e meghatározott kerettantervhez vagy helyi tantervhez?
nem jellemző
A továbbképzés ismeretanyaga kötõdik-e valamely valláshoz, világnézethez?
nem jellemző
A továbbképzés idõbeni megszervezése, és a jelentkezés módja: igény szerint
Részvételi díj összege:
– Minimum: 20000 Ft
– Maximum: 100000 Ft
Részvételi díjon felüli egyéb költségek: megállapodás szerint szállás, étkezés, útiköltség